4 enkla anledningar till varför 90% av världens startupbolag misslyckas med sin digitala marknadsföring!

Det är idag framtaget att ungefär 90% av världens startups misslyckas. Vissa pga. brist på visioner och genomtänkta strategier och majoriteten pga. att ägarna inte klarar av att genomföra en strategisk marknadsföring.

Dem flesta har i slutändan ingen aning över vad som gick snett i deras marknadsföring. Vi på säljpitch har noggrant studerat diverse kunder och hur de byggt upp sin marknadsföring utan att ge ytterligare värde på något sätt.

Vi listar några huvudpunkter nedan:

1. Förväntningar under en natt – Vi hittar idag väldigt mycket spännande statistik av framgångsrik digital markansföring, men den perfekta storyn är inte alltid lika förekommande i verkligheten. En viktig sak att tänka på ifall ni tänker inleda en marknadsföringsprocess är att saker och ting inte ändras över 1 natt, det finns ingen magisk trollstav!
Digital marknadsföring är ett kraftfullt koncept och med tålamod och rätt strategi erhåller bolag en hållbar tillväxt och synlighet.

2. Ingen mätbar kontroll över kostnader per handling – Statistik och mätningar är ett viktigt verktyg i processen och vi behöver ständigt hålla koll på, vi behöver mer data driven marknadsföring för att uppnå gynnsamma resultat.
Om kostnaden per handling inte mäts från start så är resultatet oftast att bolag överspenderar på själva marknadsföringsprocessen och möjligtvis leder till bolagets ände.

3. Tappa fokus på slutkunden – Alla bolag älskar att prata om hur mycket man älskar sina kunder och att marknadsföringen skall anpassas till kundens vardag. Men vid desperata tider omvandlas oftast den strategin till kortsiktiga strategier och i slutändan skadar mer än.
Kunden är kärnan och fokuspunkten i varje verksamhet!

4. Anta att digital marknadsföring är en enformig strategi – Förlita inte er på att rätt marknadsföringsstrategi är enkelformig och att göra önska nytt resultat med samma metod är en farlig strategi. Det är viktigt att man hänger med i trenderna och utnyttjar nya digatala verktyg, i samband med detta anpassar vi verktygen efter vad som ger slutkunden störst mervärde samt störst visuell exponering för ditt bolag!

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter

Mer att utforska

Stäng meny